Aktuelno
Auto hladnjaci - čemu služe, koji su njihovi najčešći kvarovi i kako ih održavati?
Motor pokreće automobil po sistemu unutrašnjeg sagorevanja. U toku tog procesa dolazi do oslobađanja velike toplote koja može uništiti druge sastavne delove motora. Da ne bi došlo do štete, sistem za hlađenje motora hladi motor, reguliše višak toplote i obezbeđuje optimalnu temperaturu u svim uslovima. Sistem za hlađenje se sastoji iz više delova, a njegovu osnovu čini – auto hladnjak.
Iz ovoga je već sada jasno da su auto hladnjaci važni i veoma bitni delovi za kola i njihov ispravan rad. Kada automobil ne bi imao hladnjak, njegov motor ne bi mogao ni da funkcioniše. Samo besprekorno ispravan sistem za hlađenje motora obezbediće vašem autu ispravnost i dugovečnost.
Kako rade auto hladnjaci?
Hladnjak najčešće stoji u prednjem delu auta, iza prednje maske a ispred motora. Sastoji se od sistema tankih cevi oko kojih su postavljeni listići (saće), najčešće od bakra ili aluminijuma. Iza hladnjaka postoji i ventilator koji, isto kao i strujanje vazduha s prednje strane, pravi dodatni protok vazduha i odvodi toplotu sa hladnjaka.
Hladnjak je sa motorom povezan kanalima koji se nalaze u glavi i bloku motora. Kroz ove kanale prolazi rashladna tečnost koja odvodi toplotu. Kada se motor zagreje rashladna tečnost počinje da kruži. Kada dođe do hladnjaka, tečnost se hladi, predaje toplotu okolini, i tako ohlađena ponovo odlazi u motor. To je jedan neprestani proces koji savršeno funkcioniše samo pod uslovom da su svi njegovi delovi u ispravnom stanju.
Ranije se kao tečnost za hlađenje koristila samo voda. Međutim, zbog nekih njenih loših karakteristika (smrzavanje, isparavanje, stvaranje korozije) danas se koristi antifriz, koji sprečava koroziju i podmazuje delove motora. Antifriz se može mešati sa vodom, u razmeri 1:1.
Koji su najčešći kvarovi?
Svi delovi za kola imaju svoj rok trajanja, pa nažalost i delovi sistema za hlađenje motora. Auto hladnjaci se najčešće kvare pri fizičkom oštećenju koje dolazi usled malo jačeg udara, jer se nalaze na prednjem delu auta. U ovom slučaju neophodna je zamena.
Ukoliko sa antifrizom mešate vodu iz česme, vremenom može doći do stvaranja kamenca koji može zapušiti hladnjak. U tom slučaju tečnost ne može pravilno da cirkuliše i dolazi do pregrevanja motora. Ako kamenac ne uspete da očistite ispiranjem hladnjaka, jedino rešenje je njegova zamena.
Naša preporuka: uvek koristiti destilovanu vodu.
Treći najčešći kvar auto hladnjaka jeste prljavština. Nečistoća dolazi od nakupljene prašine, satrulog lišća i insekata, što može sprečiti protok vazduha u hladnjaku. Čišćenje treba obaviti plastičnom četkom i nakon toga isprati ga vodom. U slučaju da je prljavština nastala usled propuštanja ulja na motoru, prvo je potrebno rešiti problem sa motorom, a potom očistiti hladnjak sredstvom za odmašćivanje i takođe ga isprati vodom.
Naša preporuka: za čišćenje hladnjaka nikako ne koristiti metalnu četku koja može da ošteti osetljiva i tanka saća.
Kako održavati auto hladnjake?
Iako smo ponešto na ovu temu rekli i u prethodnom pasusu nije zgoreg ponoviti još jednom. Auto hladnjaci su bitni delovi za kola, za ispravan rad motora i stoga ih redovno kontrolišite. Hladnjak uredno čistite kako ne bi došlo do ozbiljnijih kvarova na motoru. Redovno kontrolišite i nivo vode i antifriza, dosipajte i menjajte tečnost. Ne zaboravite da antifriz ima svoj rok trajanja, i nakon isteka može izazvati probleme.
U slučaju kvara nekog dela hladnjaka ili dela sistema za hlađenje (termostat, pumpa...) na vreme zamenite oštećeni deo. Sada su dostupni svi auto delovi online što značajno skraćuje i štedi vaše vreme. Svi auto delovi online na jednom su mestu, na portalu karoserija.rs, koji okuplja samo proverene placeve i servise sa teritorije cele Srbije. Iskoristite popuste, povoljne cene i brzu uslugu i dostavu. Auto delovi, online katalog sa preko 70.000 artikala u ponudi, za sve tipove i modele automobila, dostupni su na samo jedan klik, a na vašu adresu stižu za jedan dan.